V čem můžeme pomoci
ETOPEDIE
(poruchy emocí a chování)
Rodinná terapie - děti, dospívající i dospělí s problémy v chování a s poruchami chování (ADHD bez a s hyperaktivitou, ADD, ODD)
PSYCHOPEDIE
(mentální postižení)
Žáci, studenti i rodiče se speciálními vzdělávacími potřebami; řešení problémů z oblasti šikany a jejích následků
AUTISMUS A PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA
Děti, adolescenti i dospělí s projevy a potížemi v sociální oblasti (ve škole, vztazích i rodině), včetně terapie v rodině
KOMBINOVANÉ VADY
Žáci, studenti i rodiče s poruchami chování a mentálním postižením v kombinacích s jinými typy postižení
SPU a SPCH
Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie, dyspraxie, specifické poruchy chování, symptomatické poruchy řeči
SPECIÁLNĚ-PEDAGOGICKÁ PODPORA, TRANZITNÍ PROGRAM, CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Všem klientům bez rozdílu věku
LMD x DMO
LMD (lehká mozková dysfunkce)
LMD je typická různě závažnými odchylkami ve fungování CNS a ve většině případů nepostihuje obecnou inteligenci. Stejně tak mohou při LMD být přítomny rozdílně silné projevy oslabení, například ve vnímání, paměti, pozornosti nebo motoriky. Může, ale nemusí být příčinou specifických poruch učení nebo chování. Od tohoto termínu se v současnosti přechází k termínu poruchy pozornosti a chování.
DMO (dětská mozková obrna)
Neprogresivní neurologický syndrom, raně vzniklé poškození mozku, manifestující se především postižením hybnosti a postury (tonusu svalstva). Dělíme ji na spastickou (di-, hemi- a kvadruparetická) a nespastickou (hypotonická a dyskinetická neboli extrapyramidální). Sama o sobě nepostihuje intelekt, ale může být součástí symptomů jiných postižení.
Nespecifické poruchy chování x symptomatické poruchy řeči
Nespecifické poruchy učení a chování
Chybí organický (biologický) podklad vzniku. Vznikají tedy z jiných příčin než specifické poruchy chování. Příčinou vzniku je ve většině případů nesprávné sociální působení na daného jedince.
Do této skupiny patří především jedinci s dnes již nepoužívaným označením "socio-kulturně znevýhodnění", většinou tedy lidé s hodnotou IQ mezi 85 a 70 (tzv. hraniční pásmo mentálního postižení).
Pro tuto skupinu klientů je nezbytně nutné, aby se na intervenci a reedukačních krocích aktivně podíleli nejen oni sami, ale také jejich nejbližší sociální okolí.
Symptomatické poruchy řeči
Definujeme je jako narušenou komunikační schopnost, doprovázející dominantní postižení, poruchu nebo onemocnění.
Breptavost: nepřiměřeně rychlé tempo řeči, narušené dýchání, opakování slabik, porucha artikulace, motorický neklid
Dysfonie: patologická změna hlasu
Dysprozodie: kolísání intenzity hlasu a tempa řeči
Dyslalie: chybné tvoření hlásek (R - rotacismus, L - lambdacismus, Ř - rotacismus bohemicus, sykavky - sigmatismus)
Dysartrie: postižení CNS, porucha hybnosti artikulačních orgánů
Huhňavost: narušení rovnováhy mezi ústní a nosní rezonancí
Koktavost: porucha plynulosti řeči, zrychlení tempa řeči s křečovými záškuby svalů fonačního ústrojí
Vývojová dysfázie: opožděný vývoj jazykových schopností, poruchy sluchové percepce, problémy s hrubou i jemnou motorikou